Effectief Communiceren | Hanneke Janzen | Amersfoort
  • Werk jij hier?
  • Wie zijn mijn klanten
  • Wat kan ik voor jullie doen
  • Waarom aan de BAC
  • Wie is Hanneke Janzen
  • Ervaringen
  • Blognotes
      • ogen beeld in natuurAan de BAC met Contact
      • kritiekHoe het komt dat je kritiek persoonlijk opvat.
      • De medewerker die net een beetje anders isMag ik meedoen?
  • Contact
kritiek
juni 2, 2020

Hoe het komt dat je kritiek persoonlijk opvat.

Na afloop van de training met een groep medewerkers wil hij nog even met me praten. Hij voelt zich gekwetst door een opmerking die een collega tegen hem maakte na een oefening. En nu wil hij van mij graag weten of ik er hetzelfde over denk als zij. “Ik word echt boos als iemand kritiek op me heeft. Maar zij bakt er zelf helemaal niks van. Zij geeft mij kritiek, waardoor ik onzeker word, terwijl zij zelf degene is die faalt. En dat ga ik haar zeggen ook!”

Gekwetst
Ik laat hem maar even praten, want dat haalt de druk van de ketel. Ik zie een man die vol zit met emoties. Hij voelt zich diep geraakt door de feedback die hij heeft gekregen en van schrik gaat hij de gever van de feedback met verwijten om de oren slaan. Hij heeft zich haar opmerkingen persoonlijk aangetrokken.

De feiten
Als we kijken naar de feiten, dan lijkt zijn reactie overdreven. Hij en een andere collega hebben voor de groep op mijn verzoek een oefening voorgedaan. Onder mijn begeleiding heeft de rest van de groep feedback mogen geven. Met die feedback heeft het tweetal de oefening nog een keer gedaan en toen ging het beter. Daarna zijn ze allemaal in sub-groepjes met de oefening verder gegaan.

Feedback
De feedback die hij kreeg was terecht en werd respectvol gegeven. Toch is hij er erg van geschrokken. Er is blijkbaar een persoonlijk thema bij hem geraakt. Daardoor kan hij  niet meer het verschil maken tussen wat hij doet in zijn gedrag en wie hij is. Feedback die op je gedrag wordt gegeven kan je dus heel persoonlijk raken. En dat doet rare dingen met je.

Wat is waar
Je gaat geloven dat het waar is. Niet zozeer wat de ander zegt, maar de gedachtes die wakker zijn geworden in je hoofd. Gedachtes over jezelf. Gedachtes die vaak een waardeoordeel bevatten. Meestal een negatief oordeel. ‘Zie je wel, ik ben waardeloos.’ of ‘Ik kan dit niet,’ of ‘Ze willen me niet.’ 

Pijn
Zodra we die gedachtes geloven, wordt er een pijn wakker waar we in dreigen te verdrinken. Ze maken je doof en blind voor de feiten. Je kan alleen nog naar de wereld kijken vanuit jouw waarheid. Met als risico dat je het persoonlijk maakt en het daardoor groter maakt dan dat het is.

Patronen
De pijn die je voelt zorgt er ook voor dat je van je af gaat slaan. ‘Ik pijn? Dan jij ook pijn!’ Om je eigen ongemak met hoe je je voelt op te lossen, beschuldig je de ander van falend gedrag. Dit mechanisme is vaak de oorzaak van gedoe tussen collega’s onderling of tussen medewerker en manager.

Overtuigingen
We lopen allemaal rond met een pakket aan innerlijke overtuigingen. Die zijn ontstaan door hoe we zijn opgevoed, door wat we hebben meegemaakt, door wat er ooit tegen ons gezegd is en door wat we om ons heen hebben gezien. Onze geschiedenis maakt ons tot wie we zijn.

Kijken
Het gaat pas mis als je daar niet meer vanaf een afstandje naar kunt kijken. Als je er helemaal ‘in’ zit ben je niet meer de baas over jezelf. Automatische patronen nemen het over. En die leiden vaker tot verwijdering dan tot contact.

Bewustzijn
Omdat het belangrijk is dat je leert om naar jezelf en de situatie te kijken, is het begrip bewustzijn het eerste begrip dat je tegenkomt in mijn Aan de BAC met je communicatie. Pas als je naar jezelf kunt kijken zonder dat je je mee laat slepen door oude patronen, is het mogelijk de feiten en de intentie van het gedrag van de ander te zien en te snappen dat er iets ouds bij jou is geraakt.

Ruimte
Met meer bewustzijn naar je gedachtes, emoties en automatische reacties kijken geeft lucht en verbetert de onderlinge samenwerking. Je hoeft je eigen pijn namelijk niet meer op een ander af te reageren.

En, hoe meer je je bewust bent van wat je denkt en voelt en doet, hoe groter het rendement is van een training waarin je je communicatie wilt verbeteren. Op deze pagina van mijn website lees je daar meer over.

Ook met een online training kan ik jullie helpen. Ik kom graag kennismaken om te kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Hier vind je mijn contactgegevens.

 

Mag ik meedoen? Aan de BAC met Contact

Related Posts

ogen beeld in natuur

aandacht, algemeen, communicatie, contact

Aan de BAC met Contact

De medewerker die net een beetje anders is

aandacht, algemeen, bewustzijn, mindset

Mag ik meedoen?

Ergernissen tussen collega's oplossen

algemeen, bewustzijn, communicatie, samenwerking

Ik mag jou niet

Blognotes

  • Aan de BAC met Contact
  • Hoe het komt dat je kritiek persoonlijk opvat.
  • Mag ik meedoen?

Categorieën

  • aandacht (6)
  • algemeen (11)
  • bewustzijn (7)
  • communicatie (7)
  • contact (1)
  • luisteren (3)
  • mindset (4)
  • samenwerking (4)
  • vragen stellen (1)
Wil je een mailtje ontvangen als ik een nieuwe Blognotes geschreven heb?
Meld je dan hier aan. Privacyverklaring.
* = verplicht veld
Hanneke Janzen

© 2021 Hanneke Janzen
aan de BAC is eigendom van Hanneke Janzen
een Exclusieve Website van Pink Sun
grafische vormgeving Inez de Zwart
Welkom op mijn website. Deze site maakt gebruik van cookies. Leuk dat je benieuwd bent naar mijn aanbod. De noodzakelijke cookies om deze website goed te kunnen lezen verzamelen geen persoonsgegevens. Voor een optimaal werkende website klik HIER